Een positieve impact hebben op mensen door met een goed idee de wereld beter te maken. Daar gaat het startups om en daar draagt Elias Consulting aan bij. ‘Creating value for life’ heet dat. We doen dat door startups en corporate bedrijven te helpen duurzaam te ondernemen met business coaching, advisering en interim management.
Wat trekt je aan in startups?
De mogelijkheid hebben om te creëren ‘from scratch’. Om iets nieuws te bouwen of te ontwikkelen. Iets wat miljoenen mensen gebruiken en voordeel van hebben. Ze werpen bestaande markten omver, zijn ‘disruptive’. Dat is nodig om transities te maken naar een nieuwe economie, voorbij de klimaatcrisis. Dat levert mooie dingen op. Bijvoorbeeld waterbeheerders die energie en fosfaat uit afvalwater halen. Of startups die stuk voor stuk een compleet revolutionair idee hebben, zoals Corellian die de grijze vloot groen gaat maken met een aerodynamische bodemplaat. Of duurzame energieopwekking uit golven met Slow Mill. We leven in een tijd met fantastische mogelijkheden en ik heb het gevoel dat we nog maar aan het begin daarvan staan.
Je hebt het over ‘groene’ startups. Hoe kan een corporate bedrijf duurzaamheid integreren?
Veel bedrijven proberen duurzaamheid door te voeren als een extra element, zoals het geven aan goede doelen. Die fase zijn we voorbij. Maatschappelijk ondernemen is ook niet langer het doorvoeren van richtlijnen voor bijvoorbeeld energiebesparing. We zitten in het tijdperk waar het gaat om een duurzaam, sociaal businessmodel. Je hebt het of niet. Bedrijven die dat niet hebben, zullen naar verwachting verdwijnen over tien of twintig jaar. Bedrijven die op tijd de omslag weten te maken, zullen overleven.
Ons advies is om te beginnen met waarden. Welke waarden vormen het hart en de genen van het bedrijf? Wij helpen bedrijven in het proces om die te (her)ontdekken. We kunnen advies geven over bijvoorbeeld ISO 26000, en dat doen we ook, maar dat is niet wat een doorsnee bedrijf nodig heeft. En dat is ook niet wat we primair verkopen. We verbinden de praktijk met op de lange termijn houdbare bedrijfsconcepten en flexibel inspelen op ontwikkelingen.
Wat trekt je aan in startups?
De mogelijkheid hebben om te creëren ‘from scratch’. Om iets nieuws te bouwen of te ontwikkelen. Iets wat miljoenen mensen gebruiken en voordeel van hebben. Ze werpen bestaande markten omver, zijn ‘disruptive’. Dat is nodig om transities te maken naar een nieuwe economie, voorbij de klimaatcrisis. Dat levert mooie dingen op. Bijvoorbeeld waterbeheerders die energie en fosfaat uit afvalwater halen. Of startups die stuk voor stuk een compleet revolutionair idee hebben, zoals Corellian die de grijze vloot groen gaat maken met een aerodynamische bodemplaat. Of duurzame energieopwekking uit golven met Slow Mill. We leven in een tijd met fantastische mogelijkheden en ik heb het gevoel dat we nog maar aan het begin daarvan staan.
Je hebt het over ‘groene’ startups. Hoe kan een corporate bedrijf duurzaamheid integreren?
Veel bedrijven proberen duurzaamheid door te voeren als een extra element, zoals het geven aan goede doelen. Die fase zijn we voorbij. Maatschappelijk ondernemen is ook niet langer het doorvoeren van richtlijnen voor bijvoorbeeld energiebesparing. We zitten in het tijdperk waar het gaat om een duurzaam, sociaal businessmodel. Je hebt het of niet. Bedrijven die dat niet hebben, zullen naar verwachting verdwijnen over tien of twintig jaar. Bedrijven die op tijd de omslag weten te maken, zullen overleven.
Ons advies is om te beginnen met waarden. Welke waarden vormen het hart en de genen van het bedrijf? Wij helpen bedrijven in het proces om die te (her)ontdekken. We kunnen advies geven over bijvoorbeeld ISO 26000, en dat doen we ook, maar dat is niet wat een doorsnee bedrijf nodig heeft. En dat is ook niet wat we primair verkopen. We verbinden de praktijk met op de lange termijn houdbare bedrijfsconcepten en flexibel inspelen op ontwikkelingen.
“Wij helpen bedrijven in het proces om die unieke waarden te (her)ontdekken.”
Wat kunnen startups en corporates voor elkaar betekenen?
Corporate bedrijven kunnen met startups relatief snel innovaties in huis halen. Of experimenteren met eigen ‘ventures’. Toch is de vraag hoe dat strategisch doorwerkt in de waardeketen. In Londen gebeurt veel op dit vlak en daarom zijn we daar ook vertegenwoordigd. Wij verbinden waardecreatie met circulaire economie. Dat biedt nieuwe kansen maar vraagt ook een andere inrichting van bedrijven. Corporates die daarin meegaan, hebben veel aan startups. Voor startups kunnen grote bedrijven hun eerste klant én partner zijn.
Corporate bedrijven kunnen met startups relatief snel innovaties in huis halen. Of experimenteren met eigen ‘ventures’. Toch is de vraag hoe dat strategisch doorwerkt in de waardeketen. In Londen gebeurt veel op dit vlak en daarom zijn we daar ook vertegenwoordigd. Wij verbinden waardecreatie met circulaire economie. Dat biedt nieuwe kansen maar vraagt ook een andere inrichting van bedrijven. Corporates die daarin meegaan, hebben veel aan startups. Voor startups kunnen grote bedrijven hun eerste klant én partner zijn.
“Ontwikkelingen gaan snel en grote bedrijven zijn log. Juist daarom zijn startups voor hun interessant”
In de deeleconomie denken energiebedrijven na over integratie van tal van kleine energieleveranciers via zonnepanelen. Onwikkelingen gaan snel en grote bedrijven zijn log. Juist daarom zijn startups voor hun interessant. Zij kunnen de innovatieve ontwikkelingen wel volgen en snel omzetten in een bedrijf. Zo koppelen we startups aan grote bedrijven. Of andersom. Maar een groot bedrijf die denkt technologie te kopen om het onderin de la te laten belanden, heeft het mis. Dat druist in tegen onze visie, ook al is dat cashen voor investeerders.
Dit interviewartikel is op 28 maart 2015 gepubliceerd in de special 'Startups', gedistribueerd door Het Financieele Dagblad en op de website www.overondernemen.com/startups