Een overzichtelijk rapport en artikel in Trouw over de staat van de 'Social Enterprises' in Nederland. Geef het een naam, wat eerder maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) was, dat is voor sommigen al weer achterhaald. En heet nu sociaal ondernemen. Iets nieuws onder de zon? En hoe doen ze het dan? |
Toch is er wel een verschil, want hier gaat het bedrijven die echt voor 100% een maatschappelijke doelstelling hebben. MVO dus niet als iets wat je erbij doet, maar doorontwikkeld, tot in het hart van het bedrijf. Ook dat zou in mijn ogen niet moeten verschillen van 'gewone' bedrijven. Immers, elk bedrijf geeft - als het goed is- waarde aan mensen mee, door hun product, dienst of ervaring. Dàt is niet altijd het geval, en daarom doen sociale bedrijven het goed. Ze vullen een gat in de markt, of liever gezegd, de maatschappij.
Opvallend zijn dan wel twee zaken uit de Social Enterprise Monitor 2015. Als eerste dat tweederde van de bedrijven (!) quitte speelt of verlies draait. Het winstoogmerk staat niet voorop maar het maatschappelijke doel. Volgens sommigen pleit dit voor een aparte bedrijfscategorie. Ik denk niet dat dat de oplossing is. Ook social ventures zullen een gezonde bedrijfsvoering moeten hebben en daar hoort omzet en winst bij. Wel zou de overheid met incentives deze bedrijven tegemoet kunnen komen, of barrières in de regelgeving wegnemen. Het hoort bij de overgang naar een nieuwe economie.
Verder valt op dat slechts de helft hun sociale of duurzame impact meet en dit aantal is niet toegenomen. Mijn advies is dit wel te doen. Naast het feit dat financiers, inkopers of klanten hierom vragen, is het een uitstekende mogelijkheid om je te profileren naar alle stakeholders toe. En meten hoeft niet ingewikkeld te zijn of veel te kosten. Wel vraagt het om consistentie, een systeem om het vast te leggen en communicatie over de mooie resultaten die je met trots kunt laten zien!
Lees meer over het meten van impact van sociale en duurzame ondernemingen in onze e-paper Winst met Waarde, direct downloaden hier.
foto van Trouw, uit het artikel: Sociale ondernemingen, de omzetten stijgen in elk geval (via Blendle)
Opvallend zijn dan wel twee zaken uit de Social Enterprise Monitor 2015. Als eerste dat tweederde van de bedrijven (!) quitte speelt of verlies draait. Het winstoogmerk staat niet voorop maar het maatschappelijke doel. Volgens sommigen pleit dit voor een aparte bedrijfscategorie. Ik denk niet dat dat de oplossing is. Ook social ventures zullen een gezonde bedrijfsvoering moeten hebben en daar hoort omzet en winst bij. Wel zou de overheid met incentives deze bedrijven tegemoet kunnen komen, of barrières in de regelgeving wegnemen. Het hoort bij de overgang naar een nieuwe economie.
Verder valt op dat slechts de helft hun sociale of duurzame impact meet en dit aantal is niet toegenomen. Mijn advies is dit wel te doen. Naast het feit dat financiers, inkopers of klanten hierom vragen, is het een uitstekende mogelijkheid om je te profileren naar alle stakeholders toe. En meten hoeft niet ingewikkeld te zijn of veel te kosten. Wel vraagt het om consistentie, een systeem om het vast te leggen en communicatie over de mooie resultaten die je met trots kunt laten zien!
Lees meer over het meten van impact van sociale en duurzame ondernemingen in onze e-paper Winst met Waarde, direct downloaden hier.
foto van Trouw, uit het artikel: Sociale ondernemingen, de omzetten stijgen in elk geval (via Blendle)