Elias Consulting │ Creating value for life │Duurzaam Ondernemen
Volg ons:
  • Home
  • Value Startup
  • Value Marketing Club
  • Value Label
    • MVO scan, training, coaching
    • Green Key training
    • Duurzame ketens
    • Water Footprint
  • Over ons
    • Team
    • Projecten
    • Nieuws
  • English
    • Impact Startup
    • GreenKey
    • Sustain the Chain!
    • About us

Sociale ondernemingen zetten de trend

5/30/2015

0 Comments

 
Foto
Een overzichtelijk rapport en artikel in Trouw over de staat van de 'Social Enterprises' in Nederland. Geef het een naam, wat eerder maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) was, dat is voor sommigen al weer achterhaald. En heet nu sociaal ondernemen. Iets nieuws onder de zon? En hoe doen ze het dan?

Toch is er wel een verschil, want hier gaat het bedrijven die echt voor 100% een maatschappelijke doelstelling hebben. MVO dus niet als iets wat je erbij doet, maar doorontwikkeld, tot in het hart van het bedrijf. Ook dat zou in mijn ogen niet moeten verschillen van 'gewone' bedrijven. Immers, elk bedrijf geeft - als het goed is- waarde aan mensen mee, door hun product, dienst of ervaring. Dàt is niet altijd het geval, en daarom doen sociale bedrijven het goed. Ze vullen een gat in de markt, of liever gezegd, de maatschappij.

Opvallend zijn dan wel twee zaken uit de Social Enterprise Monitor 2015. Als eerste dat tweederde van de bedrijven (!) quitte speelt of verlies draait. Het winstoogmerk staat niet voorop maar het maatschappelijke doel. Volgens sommigen pleit dit voor een aparte bedrijfscategorie. Ik denk niet dat dat de oplossing is. Ook social ventures zullen een gezonde bedrijfsvoering moeten hebben en daar hoort omzet en winst bij. Wel zou de overheid met incentives deze bedrijven tegemoet kunnen komen, of barrières in de regelgeving wegnemen. Het hoort bij de overgang naar een nieuwe economie.

Verder valt op dat slechts de helft hun sociale of duurzame impact meet en dit aantal is niet toegenomen. Mijn advies is dit wel te doen. Naast het feit dat financiers, inkopers of klanten hierom vragen, is het een uitstekende mogelijkheid om je te profileren naar alle stakeholders toe. En meten hoeft niet ingewikkeld te zijn of veel te kosten. Wel vraagt het om consistentie, een systeem om het vast te leggen en communicatie over de mooie resultaten die je met trots kunt laten zien!

Lees meer over het meten van impact van sociale en duurzame ondernemingen in onze e-paper Winst met Waarde, direct downloaden hier.


foto van Trouw, uit het artikel: Sociale ondernemingen, de omzetten stijgen in elk geval (via Blendle)

0 Comments

Hoezo waarde? Er moet toch ook inkomen zijn!

5/12/2015

1 Comment

 
Foto
Een wezenlijk dilemma. Je wilt echt van betekenis zijn, impact maken. Maar er moet ook een inkomen verdiend worden. Winst worden gemaakt. Laatst kreeg ik een reactie: Je kunt impact niet eten! Wat staat nu voorop?

De afgelopen dagen werd ik ook weer onrustig. Sinds ik enkele maanden fulltime zelfstandig ondernemer ben, was ik druk met heel veel dingen. Website vernieuwen, e-paper schrijven en veel (online-)marketing. Ik weet dat als ik de lijn van de afgelopen jaren part-time ondernemerschap doortrek, ik een goede boterham kan verdienen. En toch werd ik onrustig, want er moet meer inkomen gaan binnenkomen!
Geld verdienen als (noodzakelijk) doel
Ik weet dat ik niet de enige ben die hiermee worstelt. Veel ZZP-ers zitten er krap bij. Hebben te weinig opdrachten en omzet en zitten soms onder de armoedegrens. Zelfs onder online-marketeers, toch een groep waarvan je denkt dat die wéten hoe je geld kunt verdienen, verdient 95% minder dan €1000 per maand.

En dan is er die andere kant. Ondernemers bij wie geld verdienen voorop staat. Het liefst snel en veel. Winst maken is het hoogste doel van hun bedrijf. Vooral voor hun eigen portemonnee, of voor de aandeelhouders. Ben ik te negatief? Dat geldt toch niet voor iedereen. Nee, feit is wel dat voor veel ondernemers geld verdienen een belangrijk motief is. Of daartoe gedwongen worden om het hoofd boven water te houden. De vraag is of dat duurzaam is, letterlijk houdbaar op de lange termijn.

Waar ligt je hart?
Het effect ervan -zo merk ik zelf ook- is dat je je gaat bezig houden met activiteiten en opdrachten waarvoor je als je eerlijk bent naar jezelf geen ondernemer bent geworden. En je niet met je gedroomde klanten werkt. Werk aanneemt waarmee je in de eerste plaats geld verdient,maar waar niet je hart ligt. Je kunt dit tijdelijk doen, zolang je niet je droom en je focus verliest. En er komt een moment waarop je radicaal moet kappen daarmee om je weer op je passie te richten. Het opschonen van dingen die je energie kosten in plaats van energie opleveren.

Waarde gaat voor de baat uit
Een tweede gevolg van de aandacht op geld verdienen is dat je houding verschuift van geven naar nemen. Ik moèt nu een opdracht (lees: geld) hebben! Toch is ondernemerschap in mijn ogen in de eerste plaats geven. Waarde geven. Je kent het gezegde: 'de kost gaat voor de baat uit'. Ik wil het zo zeggen: 'de waarde gaat voor de baat uit'. Voeg waarde toe voor je klanten, en je ontvangt daar inkomsten voor terug. Eerst zaaien, dan oogsten. Denk niet in termen van schaarste, maar van overvloedigheid. Wees niet terughoudend in het weggeven van waarde. Verspreid via je internetsite of social media de kennis, ervaring en informatie die je hebt. En je zult zien dat je inspeelt op behoeftes die jouw (potentiële) klanten hebben. Dan kun je werkelijk iets betekenen voor een ander, én je verdient er geld mee. Mits het wel een goede businesscase is. Dat vraagt van jou als ondernemer een andere instelling. Maar geeft op deze manier ook een ontspannen houding. Lukt jou dat?

Dit blogartikel is de eerste in een serie van drie waarin ik in ga op vragen en reacties. Waar gaat wat jou betreft het derde artikel over?

1. Je hebt het over waarde, maar er moet toch ook geld verdiend worden? Hoe zie je dat?
2. Wat betekent 'impact' maken nou precies? Wat is die impact dan?
3. ...



1 Comment

    Erwin Meijboom

    Ik schrijf regelmatig over actuele ontwikkelingen in het duurzaam ondernemen.

    Foto

    Archief

    December 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015

    Categoriën

    All

    RSS Feed

    Blogs en ander nieuws ontvangen? Schrijf je hier in:
    Ik blijf op de hoogte!
Powered by Create your own unique website with customizable templates.