Een wezenlijk dilemma. Je wilt echt van betekenis zijn, impact maken. Maar er moet ook een inkomen verdiend worden. Winst worden gemaakt. Laatst kreeg ik een reactie: Je kunt impact niet eten! Wat staat nu voorop? De afgelopen dagen werd ik ook weer onrustig. Sinds ik enkele maanden fulltime zelfstandig ondernemer ben, was ik druk met heel veel dingen. Website vernieuwen, e-paper schrijven en veel (online-)marketing. Ik weet dat als ik de lijn van de afgelopen jaren part-time ondernemerschap doortrek, ik een goede boterham kan verdienen. En toch werd ik onrustig, want er moet meer inkomen gaan binnenkomen! |
Geld verdienen als (noodzakelijk) doel
Ik weet dat ik niet de enige ben die hiermee worstelt. Veel ZZP-ers zitten er krap bij. Hebben te weinig opdrachten en omzet en zitten soms onder de armoedegrens. Zelfs onder online-marketeers, toch een groep waarvan je denkt dat die wéten hoe je geld kunt verdienen, verdient 95% minder dan €1000 per maand.
En dan is er die andere kant. Ondernemers bij wie geld verdienen voorop staat. Het liefst snel en veel. Winst maken is het hoogste doel van hun bedrijf. Vooral voor hun eigen portemonnee, of voor de aandeelhouders. Ben ik te negatief? Dat geldt toch niet voor iedereen. Nee, feit is wel dat voor veel ondernemers geld verdienen een belangrijk motief is. Of daartoe gedwongen worden om het hoofd boven water te houden. De vraag is of dat duurzaam is, letterlijk houdbaar op de lange termijn.
Waar ligt je hart?
Het effect ervan -zo merk ik zelf ook- is dat je je gaat bezig houden met activiteiten en opdrachten waarvoor je als je eerlijk bent naar jezelf geen ondernemer bent geworden. En je niet met je gedroomde klanten werkt. Werk aanneemt waarmee je in de eerste plaats geld verdient,maar waar niet je hart ligt. Je kunt dit tijdelijk doen, zolang je niet je droom en je focus verliest. En er komt een moment waarop je radicaal moet kappen daarmee om je weer op je passie te richten. Het opschonen van dingen die je energie kosten in plaats van energie opleveren.
Waarde gaat voor de baat uit
Een tweede gevolg van de aandacht op geld verdienen is dat je houding verschuift van geven naar nemen. Ik moèt nu een opdracht (lees: geld) hebben! Toch is ondernemerschap in mijn ogen in de eerste plaats geven. Waarde geven. Je kent het gezegde: 'de kost gaat voor de baat uit'. Ik wil het zo zeggen: 'de waarde gaat voor de baat uit'. Voeg waarde toe voor je klanten, en je ontvangt daar inkomsten voor terug. Eerst zaaien, dan oogsten. Denk niet in termen van schaarste, maar van overvloedigheid. Wees niet terughoudend in het weggeven van waarde. Verspreid via je internetsite of social media de kennis, ervaring en informatie die je hebt. En je zult zien dat je inspeelt op behoeftes die jouw (potentiële) klanten hebben. Dan kun je werkelijk iets betekenen voor een ander, én je verdient er geld mee. Mits het wel een goede businesscase is. Dat vraagt van jou als ondernemer een andere instelling. Maar geeft op deze manier ook een ontspannen houding. Lukt jou dat?
Dit blogartikel is de eerste in een serie van drie waarin ik in ga op vragen en reacties. Waar gaat wat jou betreft het derde artikel over?
1. Je hebt het over waarde, maar er moet toch ook geld verdiend worden? Hoe zie je dat?
2. Wat betekent 'impact' maken nou precies? Wat is die impact dan?
3. ...
Ik weet dat ik niet de enige ben die hiermee worstelt. Veel ZZP-ers zitten er krap bij. Hebben te weinig opdrachten en omzet en zitten soms onder de armoedegrens. Zelfs onder online-marketeers, toch een groep waarvan je denkt dat die wéten hoe je geld kunt verdienen, verdient 95% minder dan €1000 per maand.
En dan is er die andere kant. Ondernemers bij wie geld verdienen voorop staat. Het liefst snel en veel. Winst maken is het hoogste doel van hun bedrijf. Vooral voor hun eigen portemonnee, of voor de aandeelhouders. Ben ik te negatief? Dat geldt toch niet voor iedereen. Nee, feit is wel dat voor veel ondernemers geld verdienen een belangrijk motief is. Of daartoe gedwongen worden om het hoofd boven water te houden. De vraag is of dat duurzaam is, letterlijk houdbaar op de lange termijn.
Waar ligt je hart?
Het effect ervan -zo merk ik zelf ook- is dat je je gaat bezig houden met activiteiten en opdrachten waarvoor je als je eerlijk bent naar jezelf geen ondernemer bent geworden. En je niet met je gedroomde klanten werkt. Werk aanneemt waarmee je in de eerste plaats geld verdient,maar waar niet je hart ligt. Je kunt dit tijdelijk doen, zolang je niet je droom en je focus verliest. En er komt een moment waarop je radicaal moet kappen daarmee om je weer op je passie te richten. Het opschonen van dingen die je energie kosten in plaats van energie opleveren.
Waarde gaat voor de baat uit
Een tweede gevolg van de aandacht op geld verdienen is dat je houding verschuift van geven naar nemen. Ik moèt nu een opdracht (lees: geld) hebben! Toch is ondernemerschap in mijn ogen in de eerste plaats geven. Waarde geven. Je kent het gezegde: 'de kost gaat voor de baat uit'. Ik wil het zo zeggen: 'de waarde gaat voor de baat uit'. Voeg waarde toe voor je klanten, en je ontvangt daar inkomsten voor terug. Eerst zaaien, dan oogsten. Denk niet in termen van schaarste, maar van overvloedigheid. Wees niet terughoudend in het weggeven van waarde. Verspreid via je internetsite of social media de kennis, ervaring en informatie die je hebt. En je zult zien dat je inspeelt op behoeftes die jouw (potentiële) klanten hebben. Dan kun je werkelijk iets betekenen voor een ander, én je verdient er geld mee. Mits het wel een goede businesscase is. Dat vraagt van jou als ondernemer een andere instelling. Maar geeft op deze manier ook een ontspannen houding. Lukt jou dat?
Dit blogartikel is de eerste in een serie van drie waarin ik in ga op vragen en reacties. Waar gaat wat jou betreft het derde artikel over?
1. Je hebt het over waarde, maar er moet toch ook geld verdiend worden? Hoe zie je dat?
2. Wat betekent 'impact' maken nou precies? Wat is die impact dan?
3. ...