Een apart segment duurzame producten verkopen doet het bedrijf Priva uit de Lier niet. Dat bleek tijdens een bezoek van studenten van het Kronenburgh College aan het bedrijf. Al hun producten dragen bij aan duurzame oplossingen voor klimaatbeheersing voor de tuinbouw en gebouwbeheer. Afgelopen maandag sloten de studenten met het bezoek het vak Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) af, dat onderdeel uitmaakt van de opleiding Bedrijfseconomie. Kennis over MVO en een bewuste manier van ondernemen zag men zo in praktijk gebracht. Priva - met directeur Meiny Prins, enkele jaren geleden zakenvrouw van het jaar - is koploper in het bedenken en uitvoeren van oplossingen waarmee veel energiebesparing mogelijk is, en wereldwijd kan worden bijgedragen aan een efficiëntere voedselproductie. Niet voor niets hebben ze de CleanTech Star award gewonnen. Opvallend is daarom dat op de vragen van studenten over MVO een verrassend antwoord kwam. Natuurlijk doet men aan MVO. Zo is het gebouw klimaatneutraal en lenen de medewerkers hun eigen boeken tegen betaling uit aan elkaar, waarvan de opbrengst bestemd is voor een goed doel. Maar het meest wezenlijk is dat duurzaamheid in de genen van het bedrijf zit. Het is niet iets wat men erbij doet. Het zit in hun primaire proces. De toepassing van hun producten zelf, zoals de 'Priva-computer' zorgt voor een duurzame verbetering. Een duurzame versie op de markt brengen is daarom zinloos. En waarom zou je dat doen? Dat suggereert dat er dus kennelijk ook niet-duurzame producten zijn. Welk bedrijf wil dat nou? Men vergelijkt duurzaamheid met 'kwaliteit'. Het wordt net zo vanzelfsprekend. Dat hoef je niet apart te benoemen. Er bestaan ook geen niet-kwalitatief goede producten. |
0 Comments
Leave a Reply. |
Erwin MeijboomIk schrijf regelmatig over actuele ontwikkelingen in het duurzaam ondernemen. Archief
December 2015
CategoriënBlogs en ander nieuws ontvangen? Schrijf je hier in:
|